Filipiny i Tajwan czyli na krańcach Azji – Zbigniew Bochenek

Zbigniew Bochenek

Filipiny – kraj położony na ponad 7000 wysp i wysepek pociągał mnie od dawna egzotyką tropikalnych krajobrazów i różnorodnością zamieszkujących go mieszkańców. Spotyka się tu wysokie, porośnięte dżunglą i pocięte ryżowymi tarasami góry, skaliste i piaszczyste wybrzeża morskie, wysepki otoczone rafami koralowymi. Filipiński archipelag zamieszkuje mozaika kilkudziesięciu plemion, różniących się czasem znacznie stylem codziennego życia. Tajwan był dla mnie interesujący z podobnych przyczyn – tu także spodziewałem się zobaczyć różnorodne, górskie i nadmorskie krajobrazy, jak również bliżej poznać kulturę żyjących tu Chińczyków i mniejszości etnicznych. W lutym i marcu 2009 roku wraz z dwójką przyjaciół udało mi się zrealizować marzenie zobaczenia  tych dwóch leżących na krańcach Azji krajów.  Oto relacja z naszej miesięcznej wyprawy.

Informacje praktyczne

Czas podróżowania

Najlepszym okresem do podróżowania po Filipinach są nasze miesiące zimowe – od stycznia do marca. Wówczas panuje tam pora sucha, co oznacza stosunkowo dużą liczbę dni słonecznych (nie wyklucza jednakże przelotnych opadów).  Począwszy od kwietnia temperatura znacznie podnosi się, zaś od czerwca do grudnia trwa pora deszczowa, charakteryzująca się okresowymi powodziami i tajfunami..

Najkorzystniejszymi dla zwiedzania Tajwanu są dwie pory roku: jesień (październik – listopad), gdy panuje zazwyczaj słoneczna pogoda z umiarkowanymi temperaturami oraz wczesna wiosna (marzec – maj), bardziej zmienna pod względem warunków pogodowych, lecz atrakcyjna za względu na budzącą się do życia przyrodę. W lecie temperatury, szczególnie na południu kraju stają się bardzo wysokie, jak również istnieje ryzyko tajfunów.

Oczywiście w rejonach górskich Tajwanu i Filipin warunki pogodowe mogą być bardzo zmienne, z dużym prawdopodobieństwem wystąpienia nawet w porze suchej opadów deszczu i porannych mgieł.

Wizy

Od kilku lat obywatele polscy nie potrzebują wiz przy pobycie turystycznym na Filipinach do 21 dni. Nie przewiduje się przedłużania pobytu ponad wymieniony okres. Przy dłuższym pobycie wystawiana jest przez władze filipińskie tzw. wiza non-imigrant, ważna na okres do 59 dni.

Od października 2008 wiza nie jest także wymagana od obywateli polskich odwiedzających Tajwan w celach turystycznych do 30 dni.

Komunikacja

Na Filipiny można dotrzeć linią jednego z przewoźników europejskich (Lufthansa, KLM, British Airways). Jednakże w przypadku zwiedzania dwóch krajów, Filipin i Tajwanu,  najkorzystniejszy okazał się wariant skorzystania z linii tajwańskich China Airlines, obsługujących całą trasę Frankfurt – Taipei – Manila. Bilet powrotny na tej trasie kosztował nas w lutym 2009 r. ok.  4000 zł. Na Filipinach posługiwaliśmy się różnymi środkami komunikacji publicznej: autobusami, jeepneyami, rikszami, łodziami i samolotem. Przelot na trasie Manila – Puerto Princesa liniami Philippine Airlines kosztował 45 USD.

Na Tajwanie przemieszczaliśmy się zwiedzając wyspę wypożyczonym samochodem. Koszt wynajęcia 4-osobowego samochodu Toyota Altis w lokalnej firmie tajwańskiej wyniósł 50 USD/ dzień. W stolicy kraju Taipei jest dobrze rozwinięta komunikacja miejska – dobrze działa metro oraz sieć autobusów.

Noclegi

Podczas dwutygodniowego pobytu na Filipinach korzystaliśmy z tanich hotelików dla tzw. plecakowiczów. Sieć tych hotelików, zarówno w większych miastach jak i mniejszych miejscowościach jest wystarczająca dla znalezienia lokum o przyzwoitym standardzie. Ceny w pokojach 3-osobowych wahały się od 5 – 10 USD od osoby.

Analogicznie wygląda sytuacja hotelowa na Tajwanie. Tu również w zasadzie nie było problemów ze znalezieniem stosunkowo taniego zakwaterowania. Ceny noclegów wahały się w granicach 10 – 18 USD od osoby (czasami w cenę noclegu wliczone było śniadanie). Cenną cechą chińskich hotelików była powszechna dostępność automatów z wrzątkiem.

Kursy walut  (luty / marzec 2009)

1 USD – 47.9 PHP (filipińskie peso)

1 USD – 34.4 TWD (dolar tajwański)

Dziennik podróży

15.02.2009

Przelot LOT-em z Warszawy do Frankfurtu (1.5 godz.), a następnie tajwańską linią lotniczą China Airlines do Taipei (12 godz. lotu).

16.02

Po porannym przybyciu na lotnisko w Taipei przesiadamy się do samolotu linii China Airlines lecącego do Manili i po 2 godzinach lotu docieramy do stolicy Filipin. Z lotniska udajemy się taksówką (200 PHP) do hoteliku Malate Pensionne, położonego w centrum miasta w dzielnicy Malate (1850 PHP/ 3 os). Po południu odwiedzamy  ciekawy cmentarz chiński z grobowcami w formie domów oraz miejski park Rizala (bohatera narodowego Filipin). Kupujemy także bilety na nocny przejazd autobusem do Banaue (linia Florida – 450 PHP).

17.02

Zwiedzamy najważniejszą, zabytkową część Manili – Intramuros. W tej dzielnicy oglądamy kościół i klasztor św. Augustyna, katedrę, fort Santiago z czasów hiszpańskich, dom hiszpańskiego gubernatora Casa Manila, dom rzemiosła artystycznego. Po południu zaglądamy ponownie do Parku Rizala zwiedzając jego okolice (Ogród Chiński). Wieczorem wyruszamy autobusem w 8-godzinną podróż w góry Cordiliera Central, do miejscowości Banaue (10.45 p.m. – 7 a.m.)

18.02

Po dotarciu rankiem do miejscowości Banaue podziwiamy okoliczne tarasy ryżowe i znajdujemy zakwaterowanie w Banaue View Inn (1200 PHP / 3 os).  Po zorganizowaniu transportu wyruszamy jeepem (2100 PHP) w kierunku miejscowości Batad, najbardziej znanej ze starych (2000 lat) tarasów ryżowych. Po godzinnej jeździe gruntową drogą docieramy do przełęczy Saddle Point, skąd schodzimy przez dżunglę ok. 400 metrów w dół do wioski Batad (po drodze spotykamy grupkę Polaków). Podziwiamy tarasy ryżowe w Batad, wracamy na przełęcz i w deszczu powracamy do Banaue.

19.02

Wczesnym rankiem w deszczu wyruszamy jeepneyem z Banaue do miejscowości Bontoc (150 PHP/os). Po drodze oglądamy słynne tarasy ryżowe z Banaue View Point oraz przedstawicieli miejscowego plemienia Ifugao. Po 3 godzinach jazdy szutrową drogą przez góry osiągamy Bontoc, gdzie przesiadamy się w następny jeepney (45 PHP/os), docierający po 45 minutach do miejscowości Sagada.  W Sagadzie znajdujemy nocleg w Residential Lodge (200 PHP/os); nastepnie wyruszamy na zwiedzanie tej górskiej osady i jej okolic. Odwiedzamy kamienny kościół z cmentarzem, Dolinę Echa z wiszącymi trumnami, oglądamy tarasy ryżowe poza osadą i jaskinię Sumagong u jej wejścia. Wieczorem korzystamy z miejscowej kafejki internetowej.

20.02

Wczesnym rankiem odwiedzamy niewielkie Muzeum Sztuki Regionalnej w Sagadzie i o ósmej wyruszamy lokalnym autobusem (220 PHP) na trasę Sagada – Baguio.  135-kilometrowa trasa wiedzie szczytami gór (w najwyższym miejscu 2450 m n.p.m.) obfitując we wspaniałe widoki Cordiliera Central. Po dotarciu do zatłoczonego Baguio zamieszkujemy w Benquet Pine Tourist Inn (1300 PHP / 3 os). Wieczorem udajemy się na spacer po centrum miasta – odwiedzamy Park Burnham z jeziorem, targ miejski i nowoczesne centrum handlowe z nocnym widokiem na miasto.

21.02

Rano wyruszamy linią autobusową Pasay z Baguio do Manili (445 PHP). Po 6.5 godz. jazdy początkowo przez góry a następnie przez gęsto zaludnioną nizinę wokół Manili docieramy do stolicy. Po zakwaterowaniu ponownie w Malate Pensionne wyruszamy na popołudniowo-wieczorny spacer po dzielnicy Malate: odwiedzamy miejscowy kościół i restaurację Adriatico, przechadzamy się po nadmorskim bulwarze Manili.

22.02

Wyruszamy autobusem firmy Jam Liner do Tanuan (95 PHP – 1.5 godz.), skąd jeepneyem (22 PHP – 0.5 godz.) docieramy do miejscowości Talisay, położonej nad jeziorem Taal. Wynajmujemy łódkę (1000PHP/łódź) i przepływamy na wyspę z wulkanem Taal (ok. pół godz.). Wchodzimy na szczyt wulkanu (1 godz.) pylistą drogą (w towarzystwie turystów na koniach). Na szczycie podziwiamy szmaragdowe jezioro w kraterze wulkanu i okoliczne widoki. Schodzimy na brzeg wulkanicznej wyspy, przeprawiamy się ponownie łódką przez wzburzone wody jeziora. W miejscowości Talisay spożywamy smaczny obiad (tilapia w sosie z zupą – 60 PHP), po czym poprzez Tanuan wracamy wieczorem do Manili.

23.02

Wczesnym rankiem wyruszamy taksówką (110 PHP) na lotnisko. Po uiszczeniu opłaty lotniskowej (200 PHP) udajemy się samolotem linii Philippine Airlines do Puerto Princesa, stolicy wyspy Palawan. Po godzinnym locie docieramy do Puerto Princesa, a następnie do hotelu Puerto Pension (1050 PHP/2 os). Wkrótce wyruszamy rikszą na zwiedzanie atrakcji w okolicach miasta. Odwiedzamy farmę motyli (50 PHP), farmę krokodyli z małym zoo (40 PHP) oraz mangrowcową plażę Emerald Beach (40 PHP). Wieczorem spacerujemy po nadmorskiej promenadzie.

24.02

Wyruszamy rikszą do zatoki Honda Bay (10 km od miasta). Tu wynajmujemy, wspólnie z Włochem Antonio i jego filipińską dziewczyną Dalią, łódź (300 PHP/os) w celu zwiedzenia zatoki. Odwiedzamy rafę koralową z pomostu zbudowanego na zatoce, a następnie 3 wyspy: Star Fish, Snake Island z bogatą fauną rafy koralowej przy brzegu oraz Lonely Island, mangrowcową wyspę zatapianą podczas przypływu. Po powrocie na ląd stały spożywamy kolację w Kim Springs i wracamy rikszą do Puerto Princesa.

25.02

Wyruszamy z dworca autobusowego San Jose w pobliżu Puerto Princesa lokalnym autobusem do miejscowości Sabang (200 PHP). Trasa prowadzi w poprzek wyspy przez góry, najpierw asfaltową, a potem gruntową drogą. Po 2.5 godzinach docieramy w południe do Sabangu i znajdujemy nocleg w Marys Cottages – bungalowach przy końcu piaszczystej plaży.  Późnym popołudniem wybieramy się na spacer wzdłuż wybrzeża i oglądamy z łodzi ze śpiewającym przewodnikiem mangrowcową rzekę (100 PHP).

26.02

Wyruszamy łodzią do Parku Narodowego Underground River (600 PHP/łódź – 0.5 godz). Zwiedzamy Podziemną Rzekę (wstęp do Parku 200 PHP), płynąc łodzią ok. 50 minut przez jaskinie wyrzeźbione przez wodę. W parku oglądamy warany i małpy, następnie wracamy ścieżką Monkey Trail przez krasową dżunglę do Sabangu (2.5 godz.). Wieczorem udajemy się na kolację do centrum wioski Sabang.

27.02

Rankiem udajemy się na spacer wybrzeżem w kierunku wodospadu. Po drodze oglądamy rybacką wioskę, chińską świątynię, a następnie sam wpadający niemal do morza wodospad.

Po ostatniej kąpieli w Morzu Południowo-Chińskim wyruszamy minivanem do Puerto Princesa (300 PHP/os – 2 godz.).  Popołudniem spacerujemy po centrum miasta, dokonując ostatnich filipińskich zakupów (miejscowe perły) i korzystając z kafejki internetowej.

28.02

Rankiem udajemy się na lotnisko i odlatujemy do Manili (1 godz.). Po wylądowaniu na lotnisku Ninoy International przemieszczamy się autobusem wahadłowym na terminal 1 i o godz. 17 opuszczamy Filipiny. Po 2 godzinach lądujemy na lotnisku w pobliżu Taipei, położonym ok. 50 km od centrum miasta. Lotniskowym autobusem Airport Express (90 TWD) udajemy się do centrum i zamieszkujemy w Taipei Hostel (300 TWD/os).

01.03

Zwiedzanie Taipei rozpoczynamy od National Palace Museum – muzeum zawierającego najcenniejszą kolekcję zbiorów mówiących o chińskiej historii i kulturze. Oglądamy te zbiory przez ok. 3 godz. (wstęp 150 TWD), po czym udajemy się do wypożyczalni samochodów Chailease Auto Rental, gdzie zamawiamy wynajęcie samochodu Toyota Altis na najbliższe 2 tygodnie. Po powrocie kolejką metra do centrum miasta odwiedzamy Chiang Kai-Shek Memorial z otaczającymi go budowlami. Stąd udajemy się na zachód staromiejskiej dzielnicy, po drodze mijając Pałac Prezydencki i docierając do najstarszej chińskiej świątyni, Longshan Temple. Przyglądamy się po zmroku życiu w tej świątyni, a następnie odwiedzamy sąsiadujący z nią bazar Snake Alley.

02.03

Po wypożyczeniu samochodu wyruszamy z Taipei na północ do sąsiadującego z miastem Parku Narodowego Yangmingshan. Docieramy do punktu widokowego na miasto w Yangming Park a następnie w okolice willi Chiang Kai-Sheka. Kolejno odbywamy spacer w Datun Nature Park, po czym docieramy we mgle i siąpiącym deszczu do obszaru geotermalnego Xiaoyoukeng. Opuszczamy Park Narodowy Yangmingshan i dojeżdżamy na wybrzeże morskie, do miejscowości Yeliou, w której atrakcję stanowi park naturalnych grzybów skalnych, usytuowanych nad brzegiem morza. Stąd w deszczu dojeżdżamy wieczorem do położonej w górach miejscowości Jiufen, gdzie znajdujemy nocleg w starym chińskim domu.

03.03

Rankiem zjeżdżamy z Jiufen na wybrzeże morskie i wyruszamy drogą wiodąca wzdłuż wybrzeża. Docieramy do przylądka Bitou; zwiedzamy Bitou Cape Geological Park z ciekawymi formacjami skalnymi. Następnie przemieszczamy się stopniowo na południe, oglądając po drodze wodospad Wufengchi oraz odwiedzając National Centre of Traditional Arts, prezentujące wyroby ludowego rzemiosła różnych plemion Tajwanu. W deszczu przemierzamy widokową, nadmorską trasę Sauo – Hualien i wieczorem docieramy do położonego na przedmieściach Hualien hotelu Stone House (500 TWD/os).

04.03

Rano wyruszamy do odległego o 15 km od centrum miasta wejścia do wąwozu Taroko. Po wjeździe do wąwozu oglądamy kolejno jego największe atrakcje: Swallow Grotto Trail, Tunnel of Nine Turns, Tianshiang Bridge of Motherly Devotion, Bayiang Trail z wodospadami i jaskinią Water Curtain, Eternal Spring Shrine, Mystery Trail. Po całodziennym zwiedzaniu największej przyrodniczej atrakcji Tajwanu wracamy późnym popołudniem do hotelu. Wieczorem udajemy się z właścicielką hotelu do centrum miasta na ludowe występy młodzieży.

05.03

Wyruszamy rankiem na południe, jadąc drogą wzdłuż wschodniego wybrzeża. Po drodze zatrzymujemy się na punkcie widokowym Paqi Viewing Platform, przecinamy Zwrotnik Raka (z obeliskiem), a następnie docieramy do jaskini Cave of Eight Immortals – miejsca pielgrzymkowego buddystów. Kolejno osiągamy wysepkę Sansiantan, połączoną z lądem stałym ośmioprzęsłowym mostem i pobliską wioskę rybacką Chungkung. Następnym etapem podróży tego dnia jest Centrum Kulturalne Mniejszości Narodowej Ami. Stąd poprzez miasto Taitung i Fongshan docieramy wieczorem na południowy kraniec Tajwanu, do miejscowości Kenting (nocleg 1400 TWD/3 os).

06.03

Zwiedzamy Kenting Forest Recreation Area – obszar w górzystej części okolic Kenting, składający się z dawnych japońskich ogrodów, jaskiń, skalnych formacji utworzonych z rafy koralowej. Docieramy do wieży widokowej usytuowanej w centrum tego obszaru. Następnie udajemy się na sam kraniec wyspy z latarnią morską. Po południu korzystamy z plaży w Kenting, na kolację zamawiając miejscową rybę.

07.03

Wyruszamy z Kenting na północ wzdłuż zachodniego wybrzeża, w stronę dawnej stolicy Tajwanu, Tainanu. Po drodze odwiedzamy National Museum of Marine Biology – bogate oceanarium prezentujące faunę wód Tajwanu i wód świata, m.in. rekina wielorybiego oraz faunę raf koralowych i wód arktycznych (pingwiny, bieługi, maskonury).  Po południu docieramy do położonego w pobliżu miasta Sandimen Parku Mniejszości Etnicznych Indigeneous People’s Cultural Park, gdzie oglądamy m.in. rekonstrukcje wiosek różnych plemion żyjących na Tajwanie. Wieczorem poprzez Kaohsiung docieramy do największego klasztoru buddyjskiego Tajwanu, Foguangshan. W wieczornej, oświetlonej lampionami scenerii oglądamy buddyjską świątynię i różne budowle klasztoru. Późnym wieczorem osiągamy Tainan i zamieszkujemy w centrum miasta, w Asia Hotel (1500 TWD/3 os).

08.03

Zwiedzamy zabytkowe centrum Tainanu: świątynię Konfucjusza, Great South Gate, Wufei Temple (świątynia 5 konkubin), 300-letnią Fahua Temple, Koxinga Shrine (gdzie odbywa się koncert), Linshui Temple (świątynia kobiet), Dongye Temple (z procesją palenia kartek), City God Temple. Po obiedzie w lokalnej restauracji kontynuujemy zwiedzanie zabytkowych budowli: Altar of Heaven, Official God of War Temple, Chikan Towers, Matsu Temple. Spacer po mieście kończymy w nowoczesnym centrum handlowym Shin Kong Mitsukoshi Department Store.

09.03

Wyruszamy z Tainanu na północny wschód, do górskiej miejscowości Alishan. Po drodze odwiedzamy miejscowość Guanziling, słynącą z gorących źródeł. Następnie górską krętą drogą we mgle docieramy do Alishan (2200 m n.p.m.); nocleg znajdujemy w Dapeng Hotel (1800 TWD/os).

10.03

Wstajemy o 4.30, aby obejrzeć miejscową atrakcję – wschód słońca. Wyruszamy minibusem na przełęcz  Tatajia (2610 m n.p.m.), skąd oglądamy słońce wynurzające się znad grani najwyższego szczytu Tajwanu, Yushan (3952 m). W drodze powrotnej oglądamy bardzo stare cyprysowe drzewa (1800 – 2700 lat) oraz tajwańskie makaki. Po powrocie do Alishan przyglądamy się występowi regionalnego zespołu folklorystycznego, po czym wyruszamy do Alishan Forest Recreation Area – parku zawierającego m.in. japońskie ogrody wiśni i śliw, chińskie świątynie i starodrzew cyprysów. Atrakcją parku jest także stara stacja kolejowa. Wieczorem odwiedzamy centrum miejscowości z licznymi sklepikami miejscowej górskiej herbaty.

11.03

Wyruszamy z Alishan przez Park Narodowy Yushan  w stronę jeziora Sun Moon. Dojeżdżamy do miasta Puli, na którego peryferiach znajduje się największe centrum edukacji buddyjskiej na Tajwanie, Chung Tai Chan Temple.  Zwiedzamy to nowoczesne centrum buddyzmu (2001 r.); następnie dojeżdżamy do miejscowości Shuishe, położonej nad Sun Moon Lake. Nocleg znajdujemy w Penn Hotel (1500 TWD/3 os.). Wieczorem spacerujemy promenadą wzdłuż brzegów jeziora.

12.03

Oglądamy wschód słońca nad jeziorem Sun Moon, następnie wyruszamy  na trasę wiodącą wokół jeziora.  Oglądamy po drodze gaj bambusowy, plantację herbaty, świątynię chińską Wenwu ( z próbą chóru), wioskę Itashao plemienia Thao. Docieramy do punktu widokowego na jezioro, a następnie do 7-piętrowej pagody Ciken, ufundowanej przez Chiang Kai-Sheka, skąd roztacza się panoramiczny widok na jezioro i okoliczne góry. Po południu opuszczamy rejon jeziora Sun Moon i późnym popołudniem  docieramy do zabytkowego miasteczka Lugang. Wieczorem spacerujemy po miasteczku, odwiedzając jego zabytkowe miejsca: świątynię Matsu, uliczkę Old Market, Nine Turn Lane. Nocleg znajdujemy w hotelu Quanzhong, położonym w zabytkowej dzielnicy (950 TWD/3 os.).

13.03

Kontynuujemy zwiedzanie Lugangu: oglądamy świątynię Longshan, targ miejski, spacerujemy ponownie uliczkami starego miasta. Następnie wyruszamy w stronę gór, do położonej w pobliżu Parku Narodowego Sheiba  miejscowości Taian. Okolice tej miejscowości słyną z gorących źródeł. Znajdujemy nocleg w końcu doliny Taianu, w Police Officer’s Club (1600 TWD/3 os.). Korzystamy z gorących kąpieli w miejscowych źródłach. Wieczorem odwiedzamy osadę Taian.

14.03

Udajemy się na pieszą wycieczkę w głąb doliny Taianu, do wodospadu. Po godzinnym spacerze wracamy do hotelu i ponownie korzystamy z miejscowych gorących źródeł. Następnie wyruszamy z Taianu w stronę stolicy kraju Taipei, aby w ten sposób zamknąć dwutygodniowy objazd Tajwanu. Po przybyciu do miasta  udajemy się do jego nowoczesnego centrum, aby obejrzeć najwyższy budynek świata, wieżę Taipei 101 (508 m wysokości). Oglądamy z bliska i we wnętrzu te budowlę w kształcie łodygi bambusa. Następnie zaglądamy na targ jadeitowy i znajdujemy nocleg w starej dzielnicy, w Formosa Hotel (1200 TWD/3 os.). Wieczorem spacerujemy po tej dzielnicy, odwiedzając m.in. targ przyprawowy.

15.03

Rankiem kontynuujemy spacer po starej dzielnicy Taipei; docieramy nad rzekę Danshui, odwiedzamy niedzielne targi sztuki, kwiatów i jadeitów. Po południu oddajemy wypożyczony samochód i przemieszczamy się metrem w kierunku centrum miasta, gdzie zaglądamy do Muzeum Historii Taipei oraz Muzeum Sztuki Współczesnej. Wieczorem autobusem Airport Express udajemy się na lotnisko, skąd o północy odlatujemy samolotem linii China Airlines do Frankfurtu (12.5 godz.).

16.03

Po 2-godzinnym pobycie na lotnisku odlatujemy do samolotem linii LOT-u do Warszawy. Tu kończy się nasza wyprawa Filipiny – Tajwan 2009.